Pandora

Jag fick ett önskemål att skriva lite om Pandora :) 
Hon har ju varit med oss sen i somras och funkar bra i verksamheten.
 
Jag har en känsla av att hon fått ett "dåligt rykte" så tänkte klara upp lite för alla vad som gäller med henne :)
I början gick hon på hacamore (träns utan bett) eftersom hon har något som kallas headshaking syndrome vilket visar sig genom att hon skakar på huvudet ibland, som ticks. Hacamoret minskade besvären och det funkade till en början bra. Sen lärde hon sig att det gick att dra ned huvudet för ryttarna orkade inte hålla emot ;) Efter ridlägren så tror jag hon var trött i kroppen, det var en lång sommar för hästarna även om alla fick vila mellan lägren. Hon hade då en period när hon var väldigt trög och inte fattade galopp ordentligt. 
Nu har vi bytt så att hon går på bett och det funkar suveränt!
Hon har vilat upp sig och fungerar nu bra på lektion och galopperar snällt när ryttaren ber.
Jag själv har ridit henne en del den period då hon var lite jobbig och tycker hon är jättefin! Har hon en ryttare som är välbalanserad och kan rama in henne ordentligt så kan hon gå fint i form i alla gångarter! Travlängningar är hennes paradgren ;)
Hoppa gör hon också galant när man satt henne i ett bra tempo!
 
Förut stod hon i spilta men hon trivdes inte med det utan var väldigt sur så nu står hon i en box och trivs mycket bättre där!
Hon kan fortfarande sura till så man får vara lite beredd och binda upp henne i boxen. Emellan åt vill hon gärna mysa också.
I hagen är hon dock en riktigt bitch mot alla andra förutom sina favoritkillar ;)
 
Vi har en tjej på ridskolan som heter Mathilda och hon rider Pandora de dagar hon inte går lektioner (Vi har bara ridskola ons och tors).
Här har ni en liten text från henne och hennes tankar om Pandora :)
 
"Pandora är en fin och go häst, snäll att rida hon älskar att hoppa. Hon e snäll att rida ut på, jag rider pandora just nu och de går jätte bra jag lär mig mer och mer om henne för varje gång jag rider henne. Hon e en ganska arbetsvillig ponny, alltså en ponny man kan ha riktigt mycket kul med och av henne jag har lärt mig mycket bara på de gångerna jag har ridit henne :) Hon e en väldig mysig ponny när man lär känna henne <33 . En riktigt fin ponny <333"

Kommentarer
Postat av: Märta

Kan du skriva om rigolletto?

2013-12-04 @ 09:31:26
Postat av: Alva

kan du skriva lite om felix?

2013-12-04 @ 20:03:31
Postat av: Ida

kan ni skriva om harley?:))

2013-12-07 @ 22:21:14
Postat av: Emelie

Kan du lägga upp bilder och filmer på Pandora? tycker inte det finns några :)

Svar: Jag skall försöka fota henne lite på ons/tors så håll koll här fram mot helgen ;)
ranchens.blogg.se

2013-12-08 @ 19:31:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0